Asjemenou?

van sales naar partnership

Geschreven door: op
De tijd dat de alwetende reclamemannen ons vertelden wat we moesten kopen is voorbij. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven worden kritischer en verwachten meer dan ooit een partner is in plaats van leverancier. Dit komt echter van twee kanten.

De afgelopen jaren zijn we van een alwetende IT industrie naar een onderzoekende bedrijfstak verschoven. Met Scrum en Lean aan de basis is het nu geaccepteerd dat de nerds niet meer alles weten. Techniek is niet meer leidend, maar ook de klant niet meer. Wie moet hier dan het voortouw nemen?

Om tegenwoordig het maximum uit je klant te halen moet je een partnership aangaan. Samen denk je mee aan hun product, maak je samen met hun de reis die hun klanten afleggen en wordt je onderdeel van het team. Dit kan echter alleen als je vanuit de klant echt betrokken wordt bij hun bedrijfsvoering. Daar zit nog wel een valkuil.

Een partnership waarbij de IT leverancier pas mag meedenken als de oplossing al op tafel ligt is geen partnership.

Het wordt pas echt lastig wanneer er een partnership wordt verwacht, maar hier vanuit de organisatie geen ruimte aan wordt gegeven. Je staat dan als IT leverancier aan het einde van de keten met de verantwoordelijkheden van een partnership om je nek. Dan doe je het dus nooit goed, ben je niet meedenkend genoeg en als er wat fout gaat had je eerder moeten ingrijpen. Dat gaat hem dus niet worden.

Hier ligt de uitdaging de klant er toch van te overtuigen om eerder in het proces te worden meegenomen. Nerds zijn ook mensen en af en toe hebben ze nog best goede ideeën. De workshops waarin de klant met haar eigen expertise de degens kruist met onze techneuten leveren vaak de meeste ideeën en energie op.

Klant: Wow ik wist niet dat dat mogelijk was!
Nerd: Gaaf dat die bezoeker daar zo over denkt!

Vandaag hebben we weer een mooie workshop voor de boeg. Hier gaan we ons verdiepen in de bezoeker van een ziekenhuis. Ik kan niet wachten om te horen waar wij zelf allemaal niet aan gedacht hebben en een oplossing te bedenken die de klant versteld doet staan. Beide partijen krijgen daar energie van en dat is het gevoel van een echte partnership.

Als IT-er krijgen we zo het mooiste beroep ter wereld; je bent betrokken binnen meerdere teams en krijgt de kans om iedere dag veel te leren. Dat doet mij denken aan de kleuterschool. Wie vond dat nou niet een fijne tijd...?

Asjemenou? Aantal keer bekeken: 6.396