Bouwen, meten, leren

circular breathing

Geschreven door: op
Agile Scrum geldt al jaren als dé projectmethodiek om tot het beste product te komen. De product owner heeft hierbij een sleutelrol; hij is de alleswetende verteller. Weet deze persoon echter wel wat er écht belangrijk is?

De product owner bepaalt de punten op de lijst (backlog) die gebouwd gaan worden en kijkt welke de hoogste prioriteit hebben voor de komende sprint. Dit proces gaat lang goed, aangezien er in het begin van het traject aan een Minimum Viable Product (MVP) wordt gewerkt, wat gezien kan worden als de basis van je eindproduct. Deze bevat alle elementen die minimaal nodig zijn om je product goed te laten functioneren. Hierna gaat het vaak mis.

Wanneer het MVP is ontwikkeld komen de extra features, koppelingen en overige elementen. Maar welke hiervan zijn werkelijk belangrijk voor de eindgebruiker en hoe gaat het product gebruikt worden? Dat weet niemand. Het beste wat je kunt doen is gefundeerde aannames maken, maar als de product owner je klant is en niet een eindgebruiker heb je een probleem. De kans bestaat dat deze aannames het product meer kwaad dan goed doen.

Zorg ervoor dat je MVP 'naar buiten' gaat en laat deze gebruiken door een kleine doelgroep. Zorg dat je deze testgroep op locatie krijgt en wellicht nog belangrijker: meet hun gedrag! Je hoeft ze echt niet vol met elektroden te plakken, maar goede observatie en het stellen van de juiste vragen leveren een bron van informatie op. Sommigen zullen je product niks vinden, sommigen snappen het niet en een ander vind het prachtig maar vind het te weinig features hebben.

Dit is het moment dat je nog bij kunt sturen. Je hebt gebouwd, bent bezig geweest met het meten van de resultaten en bent nu klaar om te leren. Is de basis goed genoeg om op verder te gaan? Welke functionaliteiten waren blokkerend voor het gebruik van de applicatie? Welke aanpassingen leveren een bijdrage aan de groei van het aantal gebruikers? Meten is weten.

Hierna begint de cirkel overnieuw en kun je het proces eindeloos herhalen.

De bovenstaande les is helaas niet mijn uitvinding, maar kennis moet gedeeld worden. Het is de basis van "The Lean Startup", een ongekend populair boek waarin de Lean methodiek op een prettige manier wordt beschreven. Steeds vaker zien we klanten hier zelf mee komen of vragen ze hierom zonder dat ze het door hebben. Er zijn geen eindeloze budgetten meer en de time-to-market wordt steeds korter. Dat vereist nieuwe manieren om producten op te leveren.

Voor iedereen die met productontwikkeling te maken heeft of zichzelf als een ondernemend persoon zien: dit boek is voor jou! Wees niet meer content met aannames en het falen van nieuwe features en ideeën maar pak het aan op een gefundeerde manier. Samen met het juiste team heb je de mogelijkheid om van iedere ontwikkeling een mooie reis te maken...

Bouwen, meten, leren Aantal keer bekeken: 3.781