Fast Practice Marketing

bla bla bla?

Geschreven door: op
Het woord Agile Marketing was voor mij een nieuw toverwoord in een oud jasje. Agile development, Agile alles. Vast nog disruptive ook. Tijd om deze nieuwe manier van marketing eens van dichtbij te bekijken.

Laten we heel duidelijk zijn: ik ben geen marketeer. Ik heb geen marketing opleiding afgerond en heb dit onderdeel heel lang laten liggen. De opdrachten kwamen toch wel binnen en mond tot mond reclame was goed genoeg. Maar er komt een moment dat je serieus met je eigen merk en bedrijf aan de slag moet gaan. Dan neem je een communicatiespecialist aan en ga je wat proberen. Niet heel professioneel denk je dan zelf.

Toch begint de methode van bedenken en doen in korte iteraties steeds meer aan te slaan. Eerst binnen de software development met Agile Scrum en nu is er dus ook Agile Marketing. Best practice is voor grote, trage bedrijven met te veel budget; het is voor de meesten van ons fast practice!

De Agile methodiek gaat over vieze vingers. Met je schoenen in de modder, het juiste pad vinden en dan toch de overkant van de sloot bereiken. Sneller dan dat je een brug gebouwd had.

Moet je dan zomaar wat doen en kijken of het werkt? Absoluut niet, je moet er natuurlijk wel goed over nadenken en meten of het werkt. Zoals mijn communicatiespecialist gisteren treffend zei: "Vroeger dacht je zaken tot in detail uit en voerde je ze uit wanneer het initiatief alweer verdwenen was, tegenwoordig voer je iets direct door wanneer het initiatief er nog is." Dat is toch wel de kern van de zaak; je inspiratie omzetten in actie en daar ook de mogelijkheid toe krijgen. Er is niets mooier dan een idee uitwerken welke je op dat moment hebt.

De sleutel binnen Agile Marketing ligt hem in het begrijpen van je doelgroep. Leer van de momenten dat je klantcontact hebt, onthoud wat werkt en gooi weg wat geen goed idee was. Zo kom je iedere keer een stap verder in je eigen proces welke nooit stopt. Marketing wordt een onderdeel van je organisatie en operatie in plaats van een aparte divisie. Laat iedereen hier aan meedoen, soms komen er hele goede ideeën uit onverwachte hoek.

Geef nieuwe teams de ruimte om snel en veel nieuwe innovaties door te voeren op kleine schaal. Schaal op met wat werkt, laat liggen wat niet werkt.

Vanuit onze partner EPiServer is er een e-book opgesteld over Agile Marketing en het praktisch kunnen tackelen van de problemen die je in dit proces tegenkomt. Zij hebben er wel voor gestudeerd. Ik raad iedereen aan om het gratis e-book te downloaden en te lezen, hopelijk kan dit een startpunt zijn voor je eigen Agile... eh, Fast Practice marketing campagne.

Het is tijd voor inspirerende authentieke marketing. Die bla bla zijn de mensen ondertussen wel zat. Succes!

Het woord Agile Marketing was voor mij een nieuw toverwoord in een oud jasje. Agile development, Agile alles. Vast nog disruptive ook. Tijd om deze nieuwe manier van marketing eens van dichtbij te bekijken.

Laten we heel duidelijk zijn: ik ben geen marketeer. Ik heb geen marketing opleiding afgerond en heb dit onderdeel heel lang laten liggen. De opdrachten kwamen toch wel binnen en mond tot mond reclame was goed genoeg. Maar er komt een moment dat je serieus met je eigen merk en bedrijf aan de slag moet gaan. Dan neem je een communicatiespecialist aan en ga je wat proberen. Niet heel professioneel denk je dan zelf.

Toch begint de methode van bedenken en doen in korte iteraties steeds meer aan te slaan. Eerst binnen de software development met Agile Scrum en nu is er dus ook Agile Marketing. Best practice is voor grote, trage bedrijven met te veel budget; het is voor de meesten van ons fast practice!

De Agile methodiek gaat over vieze vingers. Met je schoenen in de modder, het juiste pad vinden en dan toch de overkant van de sloot bereiken. Sneller dan dat je een brug gebouwd had.

Moet je dan zomaar wat doen en kijken of het werkt? Absoluut niet, je moet er natuurlijk wel goed over nadenken en meten of het werkt. Zoals mijn communicatiespecialist gisteren treffend zei: "Vroeger dacht je zaken tot in detail uit en voerde je ze uit wanneer het initiatief alweer verdwenen was, tegenwoordig voer je iets direct door wanneer het initiatief er nog is." Dat is toch wel de kern van de zaak; je inspiratie omzetten in actie en daar ook de mogelijkheid toe krijgen. Er is niets mooier dan een idee uitwerken welke je op dat moment hebt.

De sleutel binnen Agile Marketing ligt hem in het begrijpen van je doelgroep. Leer van de momenten dat je klantcontact hebt, onthoud wat werkt en gooi weg wat geen goed idee was. Zo kom je iedere keer een stap verder in je eigen proces welke nooit stopt. Marketing wordt een onderdeel van je organisatie en operatie in plaats van een aparte divisie. Laat iedereen hier aan meedoen, soms komen er hele goede ideeën uit onverwachte hoek.

Geef nieuwe teams de ruimte om snel en veel nieuwe innovaties door te voeren op kleine schaal. Schaal op met wat werkt, laat liggen wat niet werkt.

Vanuit onze partner EPiServer is er een e-book opgesteld over Agile Marketing en het praktisch kunnen tackelen van de problemen die je in dit proces tegenkomt. Zij hebben er wel voor gestudeerd. Ik raad iedereen aan om het gratis e-book te downloaden en te lezen, hopelijk kan dit een startpunt zijn voor je eigen Agile... eh, Fast Practice marketing campagne.

Het is tijd voor inspirerende authentieke marketing. Die bla bla zijn de mensen ondertussen wel zat. Succes!

Fast Practice Marketing Aantal keer bekeken: 2.365