Groen links, Gas rechts

gecontroleerd groeien

Geschreven door: op
If everything seems under control, you're just not going fast enough. -- Mario Andretti

Dat is toch wel één van mijn favoriete quotes. De oude racebaas wist waar hij het over had; niet zozeer over snelheid, maar over groei. Nieuwe dingen leren. Buiten je comfort zone acteren. Dat zorgt voor een gevoel dat je niet meer alles binnen je eigen controle hebt en als je dat gevoel omarmt kan het een mooie ervaring zijn.

De enige pijler van groei voor de mensen buiten ons bedrijf is het aantal mensen. Hoewel we hier ook mee groeien is dit geen doel op zich; dit moet namelijk wel gecontroleerd gebeuren. Daarom groeien wij volgens een bepaald patroon, wat een basis legt voor de volgende stap:

  1. Klanten
  2. Mensen
  3. Processen

Klanten

Om te kunnen groeien heb je klanten nodig, dat is logisch. Maar welke klanten kunnen je laten groeien, passen bij het bedrijf dat je bent en wilt zijn en geven de medewerkers de uitdaging die zij nodig hebben?

Je zult dus niet alleen nieuwe klanten moeten toevoegen aan je portfolio, maar ook kritisch moeten kijken naar je bestaande relaties. Niet dat je grote schoonmaak moet houden; loyale klanten waarmee je een goede relatie hebt moet je koesteren, welke omvang dan ook. Er zijn echter relaties die na verloop van tijd stroef gaan lopen; de bedrijven zijn uit elkaar gegroeid. Dan is dit een mooi moment om het hier gezamenlijk over te hebben.

Mensen

Wanneer je een goede basis van nieuwe en bestaande klanten hebt gelegd zul je de mensen nodig hebben om dit uit te voeren. Die zijn er niet op aanvraag, zeker niet in de IT, maar ook niet onmogelijk om aan te trekken. Steek hier zelf ook veel tijd in, laat dit niet alleen aan recruitment of recruiters over. Je zult uiteindelijk de kandidaten ook zelf moeten overtuigen. Dit kan door je visie over de groei waar je heen wilt te delen.

Het is hierbij belangrijk om dit ook naar de zittende medewerkers te doen. Groeien doe je samen en iedereen zit in hetzelfde schuitje; betrekt daarom iedereen. Hoe meer je groeit hoe meer je afhankelijk zult zijn van de mensen om je heen. Dan is het fijn wanneer er collega's zijn die al meer dan vijf jaar de ins en outs van het bedrijf kennen. Niet alleen de goede punten, maar ook verbeterpunten kunnen ze naadloos blootleggen. De nieuwe mensen kunnen snel integreren in het bedrijf en de zittende collega's leren zelf ook van de nieuwe kennis die het bedrijf binnen komt.

Processen

Deze belangrijke stap wordt vaak vergeten binnen het groeiproces. Nieuwe klanten, aangepaste diensten en nieuwe collega's zorgen voor een andere dynamiek. Traditioneel voel je dit vanaf 1, 2, 5, 15, 30 (etc.) medewerkers maar dan doet de verandering al pijn. Je zult dus doorlopend de processen moeten aanpassen naar de nieuwe situatie, hoe klein de verandering ook is. Op deze manier sta je niet opeens voor de verrassing van een bedrijf 'out of control'.

Met nieuwe klanten en nieuwe mensen is het aanpassen van de processen echter niet makkelijk. Zorg daarom dat dit een continu proces binnen je bedrijf wordt en zet een werkgroep op welke hiervoor verantwoordelijk is.

Conclusie

Groei is meer dan het aannemen van mensen, meer dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Groei is een proces waar je bewust keuzes maakt hoe jij dit voor je ziet en gecontroleerd wilt uitvoeren.

Met de verkiezingen in zicht ligt de volle focus weer op groei. Groei van de economie, groei van het inkomen en groei van de maatschappij. Door onze stem uit te brengen verwachten wij van een ander dat hij deze groei voor ons gaat verzorgen.

Net als binnen een bedrijf is er geen magische formule die dit voor ons gaat verzorgen; we zullen het zelf moeten doen. Hoe graag ik ook wil geloven wat de politiek ons beloofd, de grootste groei die mogelijk is ligt uiteindelijk toch bij onszelf...

Groen links, Gas rechts Aantal keer bekeken: 3.424