Hakken en zagen

Groenhart webshop

Geschreven door: op
Zo af en toe komt er een ambitieus project voorbij waar je vol in duikt en voor gaat. De nieuwe webshop voor Groenhart was voor ons zo'n project. Vanaf scratch bouwden wij een nieuwe webshop op basis van de Lean gedachte; less is more!

Groenhart is een regionale speler in gereedschappen, ijzerwaren en materieel en heeft 10 vestigingen in Noord-Holland. De bestaande webwinkel was verouderd en daarnaast werd ook andere software binnen het bedrijf vervangen. Twee projecten naast elkaar, een nieuwe klant, nieuwe techniek, een markt waar we niet bekend mee waren en de partijen Bambuu en De Reklamestudio om mee samen te werken. Klinkt als een uitdaging!

Al vrij snel werd duidelijk dat de klanten van Groenhart niet zitten te wachten op een webshop met eindeloze mogelijkheden. Veel bedrijven hebben snel hun spullen nodig omdat ze met een klus bezig zijn en dan moet het erg eenvoudig zijn om deze spullen te vinden en te bestellen. Wanneer je bij Groenhart een klantenpas hebt krijg je daarnaast korting en zijn je gegevens bekend waardoor je ook op factuur kan bestellen. Dit was voor ons een unieke mogelijkheid om een supersnel orderproces te creƫren.

Het project hebben we aangevangen vanuit de 'Lean' methodiek, waarbij we eerst een Minimum Viable Product (MVP) zijn gaan opzetten. Enkel de basisprocessen en basisfunctionaliteit werden uitgeschreven en ontwikkeld. Hierbij was mobile shopping toch ook een vereiste; de klanten van Groenhart zitten vaak op locatie en hebben enkel hun smartphone binnen handbereik. Wanneer je dit pad volgt blijft er een 'pure' shop over welke snel en eenvoudig functioneert.

Waar een webshop vroeger uitblonk in het aantal functionaliteiten wat het bood, is dit tegenwoordig de snelheid en eenvoud van de gebruikerservaring op iedere device.

Het resultaat is te zien op www.groenhart.nl. Dit is echter niet het eindpunt, maar het startpunt van een lange reis naar optimalisatie. Uitgangspunt hierbij is wel dat iedere wijziging of toevoeging aan de site moet bijdragen aan betere snelheid, gebruikerservaring of conversie. De basis van de webshop is ontwikkeld, de verbeteringen komen vanuit de klanten en de praktijk. Goede lectuur en een goede marketingpartner zijn hierbij belangrijk om door te pakken.

Meer dan ooit is dit het moment om te hakken en zagen in je webshop. Flink verbouwen en uitgaan van de basis. Niet meer, maar minder afleiding. Wat komt de klant doen en hoe snel kan hij zijn order plaatsen? Onze test duurde 10 seconden op desktop en 15 seconden op mobiel. Zo snel kan het gaan wanneer je op factuur besteld. Dat is waar ons model zich op focust.

Ben je op zoek naar een 'lean' webshop welke je daarna kunt optimaliseren naar je klant? Wij hebben het digitale gereedschap om dit waar te maken.

Hakken en zagen Aantal keer bekeken: 4.070