Iedereen kan schilderen create your little friends

Gisteren trok een reclame op tv zowaar mijn aandacht. Je kon je eigen website maken zonder ook maar een beetje technische kennis te hebben. Is dit het einde van een tijdperk?

Eerlijk gezegd wacht ik al een aantal jaar op het feit dat er een dienst komt waarmee je je eigen website kan maken. Uiteraard zijn dit soort services er al een aantal jaar, maar nu wordt er ook actief reclame voor gemaakt. Het grote publiek mag zelf zijn eigen website maken zonder hulp van een webbouwer; het is een logische stap in de evolutie van websites.

Tien jaar geleden bouwden we bij Arlanet nog wel eens een website in HTML. Simpel en geschikt voor Internet Explorer en wellicht nog Firefox. Tot 2008 had Internet Explorer nog 75% van de browsermarkt in handen met Firefox als verre tweede. Het leven was simpel voor een webbouwer en zeker met een beetje goede zoekwoorden in de code kwam je een heel eind.

Vijf jaar geleden begon de Wordpress generatie zich aan te melden. Als paddestoelen vlogen de CMS-en (Content Management Systemen) uit de grond en gaven zij de gebruikers de mogelijkheid om zelf wijzigingen te maken. Niet alleen met de content, maar óók het uiterlijk van de website. Een eigen thema en 10 plugins verder had de webbouwer een prachtig systeem neergezet. Dit bood voor heel veel mensen een uitkomst om eindelijk de eigen ideeën om te kunnen zetten naar het web.

Vandaag de dag is er dus geen webbouwer meer nodig. Zoals zoveel diensten online via het SAAS (Software As A Service) model beschikbaar zijn kun je dit nu ook op je eigen website toepassen. Ieder jaar wordt het nog eenvoudiger om zelf je eigen website te op te zetten zoals jij dit zelf voor ogen hebt.

Zijn de eigen websites via een online dienst de doodsteek voor traditionele webbouwers?

Hoewel de Wordpress en straks de SAAS generatie een heleboel markt opsnoepen van de traditionele webbouwers die alles zelf maken, verdienen een hoop bedrijven nu hun brood met het aanbieden van deze diensten. Nog steeds moeten de websites worden opgezet en ingericht en er is uiteraard een limiet van wat de klant zelf kan en wil doen. Je moet echter wel de keuze maken om deze markt te omarmen of juist af te stoten.

Zelf hebben we bij Arlanet al een aantal jaren geleden afscheid genomen van de 'simpele' websites. De reden? Dat is dezelfde waarom iemand bijvoorbeeld chefkok wordt; iedereen heeft eten in huis, maar de manier waarop je deze bereidt kan uniek zijn. Miljoenen mensen hebben dit waarschijnlijk in de jaren '90 al ondervonden toen ze Bob Ross op tv zagen. Some Van Dyke Brown, some Oger Yellow... and there's our painting! Vervolgens keek je sip naar je eigen doek wat nergens op leek. Het maken van een unieke en technisch goede website is nog steeds een kunst. Kunst belandt uiteindelijk op een mooie plek in de huiskamer en soms zelfs in een museum.

Voorlopig zullen we dus nog wel blijven bestaan als webbouwer. Het is echter wel belangrijk om je standpunt in te nemen: wordt je de winkel die het eten verkoopt of de chefkok die het klaarmaakt? Lever je de verf of schilder je een uniek landschap?

Zoals eigenlijk vroeger al stiekem het geval was... ik ben liever Bob Ross.