Kiss my App

native of web?

Geschreven door: op
Er is een trend gaande. Waar we in de voorgaande jaren meer en meer wilden hebben zie ik nu een tegenstelde beweging ontstaan. Minder Facebook, minder apps en vooral: Keep It Stupid Simple!

Steeds vaker begin ik mij af te vragen waar de limiet van de gebruikers van software ligt. We blijven alle producten maar doorontwikkelen met nog meer features en nog meer development mogelijkheden. Dan kom je op een gegeven moment op een punt dat je je moet gaan specialiseren, net als bij de Ford productiestraat een eeuw geleden. Niemand die daar nog een hele auto in zijn eentje in elkaar kon zetten.

De specificaties vanuit de klant zijn duidelijk; de software moet snel, veilig en eenvoudig zijn. Vaak is mijn antwoord "Hoe simpeler de software, hoe lastiger de ontwikkeling." Wil je software snel hebben dan zul je hier goede developers voor nodig hebben en de tools om deze te optimaliseren. Wil je software veilig hebben dan zul je beveiliging moeten inbouwen wat ten koste kan gaan van gebruikersgemak. Als laatste moet je ook nog alle features kwijt die de klant als eis stelt voor de software. Het leven van een software developer gaat niet over rozen.

Ondanks ons zware bestaan zien we ook lichtpuntjes. Steeds vaker staat de klant namelijk open voor het weglaten van nutteloze functionaliteit. Kloppen de eisen en wensen wel en is dit ├ęcht wat de gebruiker wilt? Is er onderzocht of dit belangrijk is en wat is de meerwaarde voor de gebruiker? Keep It Stupid Simple (KISS) zeggen wij dan.

De klant weet vaak wat voor hem belangrijk is. Maar weet hij dit ook voor zijn gebruikers? Leg de eisen en wensen voor aan je gebruikers en je zult vaak een veel kortere lijst terugkrijgen.

Bij Arlanet leveren we sinds kort de eerste Webapps op. Hierbij ligt de focus op snelheid en eenvoud. Geen App Stores, geen nutteloze features en vooral veel functionaliteit op de smartphone van de klant. Hiermee bieden wij een kans voor veel bedrijven om te beginnen in de wereld van corporate apps en vanuit daar de reis verder te vervolgen met de gebruiker aan de hand.

Hoe kunnen we al die nieuwe ontwikkelingen en features nog bijbenen?
Door vanuit de gebruiker te blijven denken. Zolang we dat doen leveren we nooit software op die te complex is om te gebruiken...

Kiss my App Aantal keer bekeken: 3.174