Maandcyclus

spin the wheel

Geschreven door: op
Het is weer zover, de tijd van de maand. Veel van onze klanten krijgen een nieuwe release met verbeteringen, wijzigingen en upgrades. Een proces van constante verbetering.

Regelmatig onderhoud aan je website of applicaties is wellicht wel het belangrijkste proces richting verbetering. Niet alleen ben je bezig met het behouden van de kwaliteit, ook denk je dan gelijk na over mogelijke verbeteringen voor je product. Is de security nog up-to-date? Wat zijn de mogelijkheden binnen de nieuwe versie van het CMS? Hoe kunnen we het beste die killer feature implementeren?

Bij Arlanet bespreken we maandelijks met onze klanten welke verbeteringen of aanpassingen ze uitgevoerd willen hebben. Daarnaast kunnen we onze expertise leveren met kennis over nieuwe versies en mogelijke verbeteringen op het gebied van security en performance. Dit stimuleert de betrokkenheid van beide partijen bij het product en zorgt voor een duidelijke structuur.

Onze releasekalender werkt in 9 stappen de maand rond. Zijn we klaar, dan beginnen we weer overnieuw!

Definitiefase

In de definitiefase zorgen we dat alle verzoeken en issues (tickets) vast komen te staan, duidelijk zijn en worden ingeschat. Hierbij is het van belang dat de klant duidelijk zijn wensen aangeeft en wij goed uitschrijven hoe we denken over de implementatie hiervan. Dit resulteert vaak in verbeteringen en nieuwe inzichten waardoor er ook een betere schatting gemaakt kan worden. Wanneer alle punten duidelijk zijn en akkoord bevonden worden ze aan de release toegevoegd.

Developmentfase

Wanneer binnen de definitiefase de vragen zijn beantwoord en overeenstemming is bereikt over de oplossing wordt het voor de developers een stuk eenvoudiger en efficiënter om te ontwikkelen. Het proces wordt namelijk niet meer opgehouden door vragen en onduidelijkheden. Valt het op hoe relatief klein deze periode is? Na het afronden van de ontwikkeling wordt deze door ons per punt afgetest en daarna vrijgegeven binnen een acceptatierelease voor de klant.

Acceptatiefase

Binnen de acceptatiefase krijgt de klant een afgeteste release te zien met daarbij de lijst van opgeleverde upgrades, issues en verzoeken. Omdat deze tickets al in een eerder stadium zijn doorgesproken moet er enkel worden gekeken of de uitvoering naar wens is of dat er nog kleine aanpassingen moeten komen. Hier zit dus nog een kleine correctieronde tussen, waarna er nog eventueel een nieuwe acceptatierelease wordt neergezet. De uiteindelijke productierelease naar live is het eindresultaat, maar eigenlijk het minst spannend.

Het belangrijkste aspect voor een efficiënt ontwikkelproces is goede communicatie en duidelijke wensen.

Ieder bedrijf zal letterlijk zijn eigen agenda hebben. Het is niet gezegd dat onze manier voor ieder bedrijf zal werken. Wat we wel merken is dat een duidelijke structuur met goede communicatie een hoop ad-hoc werkzaamheden kan voorkomen, waardoor je zelf ook een betere planning kunt maken. Dit proces kan vanuit je leverancier komen, maar je kunt er zelf ook actief mee aan de gang. Een vaste structuur welke je periodiek aanzet tot het maken van verbeteringen is de basis voor verbetering van je product.

"The man who moves a mountain
begins by carrying away small stones."
― Confucius
Maandcyclus Aantal keer bekeken: 4.256