Nieuw jaar, oude regels? Gelukkig nieuwjaar?

Het woord crisis is al een jaar uit de volksmond verdwenen. Huizenprijzen stijgen en bedrijven kennen hogere budgetten toe. Gaan we weer terug naar onze gewoontes van voor de crisis?

2016 wordt eigenlijk pas het eerste jaar "na de crisis". Waar eind 2014 de onzekerheid nog drukte op het toebedelen van de budgetten is nu toch echt het besef gekomen dat er weer flink geïnvesteerd moet worden om als bedrijf niet achterop te raken. Waar 2015 nog enige gereserveerdheid kende zal 2016 vol gas beginnen - en doorgaan.

Digitale transformatie, Uberfication en Customer First zijn ondertussen allemaal ingedaald en bekend. Hoe vaak hebben we dat staatje met techbedrijven (Uber bezit geen auto's, Airbnb bezit geen hotels) wel niet voorbij zien komen? Denk je er net vanaf te zijn is er wel weer iemand anders die deze bevinding heeft overgeschreven op een nieuwe plaat en worden daar weer likes gemolken. Alsjeblieft, deze kennen we nu wel!

Voor 2016 zal de druk op software ontwikkeling alleen maar toenemen. Dagelijks krijgen onze mensen een nieuwe baan aangeboden, dat zal alleen maar erger worden. Klanten zullen ook aangeven te willen investeren in de software, het liefst zo snel mogelijk om de verloren tijd in te halen. Een belangrijke trend die ik zie die echt anders wordt is het beheer van de budgetten.

Hoewel budgetten weer beschikbaar komen, betekent dit nog niet dat geld makkelijker wordt uitgegeven.

Bedrijven zijn ondertussen kritischer geworden op hun leveranciers. Geld mag weer worden uitgegeven maar hier zit een bepaald verwachtingspatroon bij. Hoewel fixed-price niet altijd meer nodig is - Agile Scrum  en Lean zijn ondertussen geaccepteerd gedachtengoed - moet er wel sprake zijn van een fixed-expectation. Liever minder functionaliteit en een product waarmee de klant aan de slag kan, dan budgetoverschrijding.

Correct beheer van klantbudgetten wordt het komend jaar voor veel leveranciers het verschil tussen een tevreden en een ontevreden klant.

Het komende jaar wordt een uitdaging van twee uitersten; aan de ene kant het gaspedaal op de ontwikkeling en aan de andere kant de rem op overschrijding van het budget. Als leverancier kun je dan dus enkel sturen en schakelen. De uitdaging is om dan toch bij de juiste eindbestemming aan te komen zonder de motor op te blazen of van de weg te raken.

Voor 2016 dus voldoende kansen en uitdagingen. Ik heb er zin in!