Partnerships inkopen Ik eet Ghanz. Ech waa!

Ik eet Ghanz. Ech waa! Wellicht ken je de Hans Anders reclame nog waarin een buitenlander zich probeert voor de doen dat hij Hans heet, zodat hij dan korting ontvangt. Veel organisaties doen hetzelfde.

Niet bekend met deze reclame? Klik dan hier om deze direct te bekijken.

En hier het vervolg wat waarschijnlijk om politieke redenen niet lang gedraaid heeft.

We zien het steeds vaker voorbij komen: de eis van de klant dat ze naar een partnership op zoek zijn en niet naar een leverancier. Vervolgens komen de inkoopvoorwaarden met het mes op de keel. Dit is het schoolvoorbeeld van een getraumatiseerde klant die via de verkeerde weg het juiste doel probeert te bereiken.

Zoals je ook in de reclame van Hans Anders kan zien, je hoeft je niet altijd anders voor te doen om toch het juiste resultaat te bereiken. Als leverancier van software zijn we ook altijd op zoek naar een partnership en niet een "u roept wij draaien" cultuur. We zoeken dus hetzelfde. Waarom zouden we dan niet gewoon prettig met elkaar om kunnen gaan door goede afspraken te maken in plaats van verstikkende afspraken?

De klanten die wij als bedrijf al het langst bedienen zijn vaak ook de klanten waar we een goede (vertrouwens)relatie mee hebben opgebouwd. Hun succes is mede afhankelijk van onze producten, wat vervolgens weer ons succes betekend. Wanneer je dit binnen een partnership weet te bereiken kom je heel ver met elkaar en is het geven en nemen. Niet direct met de stok op de vingers wanneer er iets niet volgens plan gaat, maar in goed overleg duidelijke afspraken maken.

Hoe kun je dan wel voorkomen dat je niet nogmaals in de maling wordt genomen, zonder mes-op-de-keel voorwaarden? Het antwoord is wellicht simpeler dan je denkt; kies een aantal klanten uit om mee te praten. Hoe werkt hun partnership? Wat zijn de positieve punten en waar liggen de pijnpunten? Hiermee krijg je meer inzicht in de te kiezen partij dan iedere inkoopvoorwaarde die je neerlegt. Het proces is vaak nog een stuk prettiger ook.

Komend jaar gaan we weer proberen een aantal nieuwe klanten op deze manier te bedienen. Een partnership is geen woord, maar een zienswijze op de samenwerking. Wanneer beide partijen dit inzien zullen de inkoopvoorwaarden nooit een breekpunt opleveren.