Priority Report

choose wisely

Geschreven door: op
Kwaliteit. Performance. Stabiliteit. Security. Deze termen vlogen de afgelopen twee maanden met een enorm volume bij ons naar binnen. Het is alsof veel bedrijven ineens andere eisen stellen. Heeft de traditionele webbouwer zijn langste tijd gehad?

Een website bouwen is geen kunst meer aan. Je pakt een online Wordpress thema, bestelt de hosting en installeert de boel. Even wat kleurtjes en logo aanpassen en... je hebt een hippe website! Daar is niets mis mee en hebben wij de afgelopen jaren ook aan moeten wennen dat deze markt onder onze voeten verdween. Tijden veranderen en innovatie zorgt voor goedkopere oplossingen.

Aan het andere kant van het spectrum zijn websites echter doorgegroeid naar volledige webapplicaties en bedrijfskritische tools. De processen achter de visuele laag worden steeds belangrijker en zijn in sommige gevallen zelfs business critical.

Mijn website mag er geen seconde uit liggen, dat kost ons namelijk direct omzet en klanten.

Herkent u zich in de bovenstaande quote? Dan heeft u geen website meer maar een webapplicatie. Dit vereist een andere aanpak, zowel door uw leverancier als uzelf. Je moet dan niet alleen meer achteraf meten op bezoek en conversie, maar ook preventief monitoren op de performance en key features van je applicatie. Je moet als het ware in de toekomst gaan kijken.

Dit deed mij denken aan de film "Minority Report" met Tom Cruise waarin hij met een team de criminaliteit die nog stond te gebeuren moest voorkomen. Door gebruik te maken van mensen met een vooruitziende gave en een set aan informatie om de situatie goed in te kunnen schatten kon er veel, maar niet alles voorkomen worden. Het klinkt heel gek, maar dit is precies wat de klant in 2015 verlangt van haar softwareleverancier.

Het voorkomen van situaties waarbij de software tijdelijk niet werkt is een eis vanuit de klant.

Een eis vanuit de klant en dus een prioriteit voor de leverancier. Maar helaas zijn niet alle webbouwers hiervoor geschikt, omdat deze de ervaring van e-commerce en automatisering ontberen. Deze onderdelen bevatten een essentiële procedures die zich uitbetalen binnen de organisatie en het besef van haar mensen dat software meer is dan een pagina op het web. Downtijd is geld.

Is de traditionele webbouwer of full-service agency dan over een aantal jaren overbodig? Dat denk ik niet, daar is de markt en vraag te groot voor. Waar echter wel een sterk tekort optreed is bij de bedrijven die bedrijfskritische webapplicaties bouwen en beheren. Die de klant 24/7 en preventief ondersteunen bij het uitvoeren van hun business en ook begrepen worden door de teamleiders en programmeurs waar ze mee werken.

Nu is het moment om als webbouwer een keuze te maken. Ga ik voor de voorkant, de campagnes, de conversie en hippe schermen? Of ga ik voor de processen en bedrijfscritische webapplicaties? Alles er tussenin levert een spagaat op die wel eens heel onprettig kan worden.

Priority Report Aantal keer bekeken: 2.364