Transparant

Geschreven door: op
Wij werken graag met Agile Scrum, maar dit vergt veel vertrouwen van de klant.
De beste manier om die te winnen is door volledig transparant te zijn.

Niet zo lang geleden bestond er een projectmethode onder de naam van Prince 2 waarmee grote projecten gemanaged werden. Vooraf werden alle taken vastgesteld en in een planning neergezet die voor het hele project - soms wel maanden of jaren - van toepassing was. Het was hierbij de kunst om zo veel mogelijk aan het plan vast te houden en tijdens deze gehele periode d.m.v. inflexibiliteit tot het einddoel te komen met zo min mogelijk oponthoud.

Het klinkt wellicht gek, maar zo ging het wel. Lang leve Agile Scrum.

Er zijn een aantal principes welke anno 2016 gewoon niet meer werken. Één daarvan is een vaste scope. Natuurlijk moeten de verwachtingen van het project matchen met de indeling van de sprints. Komt er echter een belangrijk inzicht welke direct impact heeft op het project dan moet er de flexibiliteit zijn om direct koers te wijzigingen. Dit kan niet zonder de commitment van de klant zelf.

De strategie en kennis van de business vanuit de klant gecombineerd met de technische kennis en kunde van de ontwikkelaar zorgen voor een optimaal resultaat. Dit is echter niet voldoende. Wellicht het allerbelangrijkste van de samenwerking is vertrouwen, maar dit is geen truc welke je even uit je mouw kunt schudden. Onze oplossing: volledige transparantie.

Transparantie zorgt voor vertrouwen tussen twee partijen.

Bij Arlanet hebben we de afgelopen jaren veel stappen ondernomen om volledig transparant te worden. We werken via een centraal systeem waarbij alle taken, issues en documentatie m.b.t. de klant en het project inzichtelijk is. Je kunt zien wie wanneer en waaraan gewerkt heeft, hoe lang en welke vragen of oplossingen er waren. Dit zit gekoppeld aan de voortgang van de sprint en de uren op de factuur, waarbij je zelfs weer terug kunt grijpen naar de originele taak.

Alles wat we zeggen, doen en schrijven moet kloppen met hoe we dit naar de klant overbrengen. Transparantie kan namelijk ook een keerzijde hebben waardoor het vertrouwen juist geschaad kan worden. Er mag dus geen verborgen agenda zijn en wanneer jij en je collega's hieraan gewend zijn denk je er niet meer over na; je bent alleen maar gefocussed op het behalen van resultaat met je klant!

Wanneer je niets te verbergen hebt hoef je er ook niet over na te denken.

De klanten waarmee we samenwerken hebben volledig toegang tot ons systeem, sprints, taken, discussies en... de werkvloer. Regelmatig overleg en af en toe met de stoel naast de UX designer zorgt voor veel inspiratie en een nog beter product. Vaak wordt de wens uitgesproken over een partnership, maar zelden wordt deze ook in de contractbespreking afgedwongen. Dit is onze manier om resultaat te bereiken.

Of er ook nadelen zitten aan deze transparantie? Zeker, je moet hard werken voor je geld en ook gemaakte fouten zullen zichtbaar zijn voor de klant. Heb je echter vertrouwen in je team en begrijpt je klant ook dat het komen tot een nieuwe oplossing gepaard kan gaan met vallen en opstaan dan is dit het begin van een mooie partnership. Wij hebben er al het vertrouwen in.

Transparant Aantal keer bekeken: 4.022