Van klik naar click

keuzes, keuzes, keuzes

Geschreven door: op
Iedere dag maken we een grootaantal keuzes, van het zakje thee tot aan een nieuwe leverancier van je software. De eerste keuze gaat vaak automatisch, de tweede niet. Of toch wel?

De afgelopen tijd hebben we weer erg veel keuzes moeten maken. We hebben het geluk gehad om genoeg goede ontwikkelaars en stagiairs op bezoek te krijgen. Voordat ze op bezoek komen kijken we goed naar hun competenties, dit is een voorwaarde om aan tafel te komen. Als ze eenmaal op gesprek komen is dit niet meer relevant, dan gaat het grotendeels op gevoel. Hoe staat de persoon in het leven, hoe gaat hij met zijn vak om en waar wilt hij naartoe. Als dat in orde is dan komt het op het technische vlak ook altijd wel goed, daar is juist de voorselectie van harde feiten voor geweest.

Als bedrijf staan we vaak aan de andere kant en zijn we afhankelijk van het keuzeproces van een ander. Bij een aanbestedingstraject zijn de regels duidelijk en wordt het gevoel bijna compleet uitgeschakeld. Dit lijdt niet per definitie tot de beste keuze, maar van tevoren weet je wel wat de spelregels zijn. Voor een voorselectie traject zou het perfect zijn om via deze weg een eerste selectie te maken, als keuzetraject mis je hier toch het ingrediënt van persoonlijk gevoel.

Moeten we dan meer beslissen op persoonlijk gevoel? Ik denk dat het een combinatie van beide is. De feiten maken de voorselectie, het gevoel maakt binnen deze voorselectie een keuze. Uiteindelijk is samenwerken vaak toch een verbond tussen mensen en minder tussen bedrijven, hoe gek het ook klinkt. Een bedrijf kan 500 man in dienst hebben, maar als je voor 90% met drie mensen samenwerkt is dat 'het bedrijf' binnen de samenwerking. Dan geldt het persoonlijk contact nog sterker en is de persoonlijke keuze wellicht nog belangrijker.

Uiteraard staan bedrijven en mensen niet stil. Een gevaar van een sterk persoonlijke keuze is wanneer er aan klant- of leverancierszijde personele wisselingen komen. Dan moet de klik weer opnieuw gevonden worden, maar moet een sterke dienstverlening vanuit het verleden zeker worden meegenomen. Als je voor de lange termijn gaat wordt er over en weer veel geïnvesteerd, dat moet je niet zomaar weggooien. De basis voor overstappen zou slechte dienstverlening moeten zijn en niet het installeren van je eigen netwerk. Helaas werkt het niet altijd zo, maar dat is een feit waar je niet al te lang bij stil moet staan als het je overkomt.

Het afgelopen jaar hebben we veel nieuwe klanten mogen begroeten waarmee we vanaf het begin een goede klik hadden. Deze projecten leiden ook vaak tot een mooi resultaat. Voor 2015 hopen we deze lijn door te zetten. Selecteer ons gerust op basis van de feiten, maar maak uiteindelijk vooral een keuze op je gevoel.

Van klik naar click Aantal keer bekeken: 5.042