Web dat voelt als een App

ook wel WebApp genoemd

Geschreven door: op
Zonder dat we het door hebben is de digitale wereld om ons heen snel aan het veranderen. Internet of Things, Digital Transformation, Disruptive, allemaal termen die dit moment aanslaan. What's Next?

We horen de hippe termen allemaal voorbij komen. Slechts een enkeling weet precies wat alles betekend en velen delen de informatie zonder écht te weten wat dit inhoud. Laatst kwam ik een nieuwe koppeling tegen die echt disruptive was... een koppeling tussen een webwinkel en een betaaldienst! Nee, die hadden we nog niet eerder gezien. Het informatietijdperk gaat niet over verdieping, terwijl daar wel de echte kennis zit.

Wanneer je echt de verdieping zoekt vind je echter een razend interessant tijdperk waarin we leven. Het gaat sneller dan de eeuw van de treinen en is efficiënter dan de industriële revolutie. Waar we eerder nog een heel leven hadden om te wennen aan de innovaties doen we dit nu binnen een decennium. Vaak hebben we het nog geeneens door, maar de iPad is slechts 7 jaar oud! Stel eens voor, een leven zonder tablet... waar was jij 7 jaar geleden?

Zo is ook de techniek achter een website of applicatie constant in beweging en zorgen nieuwe technieken voor nieuwe mogelijkheden. Is dit belangrijk? Gezien alle initiatieven van 's werelds grootste bedrijven is er binnen 5 jaar geen plek meer op aarde waar geen internet beschikbaar is. Dit speelt de cloud diensten in de kaart, welke profijt hebben van diensten die op afstand beschikbaar zijn.

Streaming is onze huiskamers als binnengekomen via Netflix, Spotify en Pathé. Geen internet? Geen muziek en films. Dat vinden we ondertussen normaal, terwijl we 5 jaar geleden nog alles via dat draadje naar onze eigen computer haalde en volop de nieuwste DVD's kochten.

Apps kunnen deze trend ook gaan volgen. Uiteraard is het fijn om een app lokaal op je smartphone of tablet te hebben, maar de informatie die je nodig hebt moet steeds vaker real-time worden opgehaald. Wat is een App zonder informatie?

Nu is er natuurlijk wel een onderscheid tussen de B2C en de B2B markt. Voor consumenten is het geen probleem om naar de App Store te gaan en via je persoonlijke account een nieuwe App aan te schaffen, maar voor bedrijven ligt dit anders. Daarnaast moeten alle Apps worden ingediend in de App store(s) en duurt het weer tig dagen voordat de nieuwe versie is goedgekeurd. Niet echt een verbetering voor de snelheid van je bedrijfsproces.

Nu we weten dat het internet (bijna) altijd aanwezig is en de eigen browser steeds krachtiger wordt is het interessant om te kijken naar een alternatief voor Apps: Webapps. Dit zijn geavanceerde applicaties op basis van webtechnologie welke aanvoelen en functioneren als een App.Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, om dit voor elkaar te krijgen moeten de nieuwste technieken gebruikt worden. Daarnaast moet je kunnen denken vanuit een mobile-first principe waarbij voor B2B ook de desktop nog een belangrijke plek inneemt.

De voordelen voor B2B van een webapp zijn:

  1. Device onafhankelijk
  2. Snelle ontwikkeltijd
  3. Eenvoudiger te updaten zonder App Store
  4. Gebruik is enorm snel door goede caching
  5. Maakt gebruik van native functies van smartphone en tablet
  6. Desktop versie wordt tevens ontwikkeld
  7. Webapps gericht op B2B, Apps gericht op B2C

Nadelen t.o.v. een traditionele app zijn er ook:

  1. Geen lokale versie op je telefoon, enkel online
  2. Draait via je browser
  3. Zet niet automatisch een tile neer

Bij Arlanet hebben we de eerste webapp ondertussen bij een klant in productie staan en zijn de resultaten overweldigend positief. De Webapp is snel, device onafhankelijk en draait voor een groot deel lokaal op de eigen smartphone. De interesse in dit product wordt ook door de markt opgepikt waarbij snelheid en device onafhankelijkheid hoog in het vaandel staan; een ideale manier om ook via een Minimum Viable Product (MVP) door lean methodiek de eerste stappen te nemen voor je bedrijf, zonder dat je direct aan een enorme kostenpost zit.

De markt voor Apps zal altijd aanwezig zijn en genoeg aandacht hebben, vooral voor bedrijven die B2C zijn. Via Webapps wordt deze markt echter ook snel interessant voor B2B gerichte bedrijven die de aansluiting zoeken. Wellicht kunnen we met deze techniek een mooie inhaalslag maken...

Web dat voelt als een App Aantal keer bekeken: 4.128