Wie zijn mijn leads?

Analytics voor beginners

Geschreven door: op
Google Analytics is zo'n programma wat iedereen heeft, maar zelden echt gebruikt wordt. Hoe kun je in korte tijd meer halen uit de informatie die je al hebt liggen?

Om goed gebruik te kunnen maken van Google Analytics zul je eerst moeten kijken naar de informatie die verzameld wordt. Op het eerste gezicht ziet al die informatie er heel uitgebreid uit; je kunt zien vanaf welke locatie, met welke device en hoe lang je website bezocht is per bezoeker. Je komt er dan echter ook vrij snel achter dat de meeste bezoekers je website snel verlaten.

De eerste keer dat ik het aantal bezoekers zag met daarbij het bouncepercentage (mensen die gelijk je website weer verlaten) kreeg ik zowat een hartverzakking. Ben ik echt zo slecht bezig? De valkuil is om bij het beginnen met meten van je bezoekers te focussen op de dingen die fout gaan. Daarnaast was ik niet geïnteresseerd in alle bezoekers, maar vooral de bezoekers die geïnteresseerd zijn in onze diensten. Hoe kan ik die eigenlijk meten?

Een van de belangrijkste onderdelen om snel in te richten zijn doelen. Hoewel we een 'gewone' website hebben zonder winkelwagen kunnen we toch doelen definiëren. Een geïnteresseerde bezoeker is voor mij iemand die:

1) Meer dan drie minuten op de website blijft
2) Meer dan vijf pagina's van de website bekijkt
3) De contactpagina bezoekt

Voor ieder doel wat bereikt wordt krijgt een bezoeker 1 punt. Heeft een bezoeker 3 punten dan is deze dus echt geïnteresseerd en kunnen we dit als een lead aanmerken. Heeft een bezoeker 0 punten dan is de kans groot dat de website niet aansloot bij de verwachting van de bezoeker en hij dus niet geïnteresseerd is.

Door doelen in te stellen gooi ik 80% van mijn Analytics data overboord.

Ik focus mij voornamelijk op die 20% die wel geïnteresseerd is, dit noem ik een lead. Waar komen ze vandaan, welke pagina's komen ze binnen en welk pad vervolgen ze op de website. Leer je lead kennen en meet verbeteringen op je pagina op basis van de doelgroep die écht je website bezoekt. Dit kun je doen door bijv. een aangepast rapport te maken waarbij je snel een overzicht krijgt van de behaalde doelen per lead.

Helaas is niet iedere lead goed te analyseren. Wanneer de bezoeker via een vaste lijn werkt zul je de bedrijfsnaam eenvoudig via de serviceprovider kunnen achterhalen. Zit iemand echter op zijn mobiel of via WIFI thuis dan krijg je KPN of Vodafone te zien. Dat is dan onmogelijk te achterhalen. Ook het zoekwoord waarmee is gezocht wordt steeds vaker niet meer meegegeven. Beveiligde verbindingen zorgen ervoor dat sommige informatie voor de Google Analytics worden verborgen. Het is zaak dat je ondanks deze tegenslagen toch een patroon kunt herkennen zodat je ook een beeld krijgt van je 'anonieme' bezoeker.

Je bezoekers zijn slimmer dan Google Analytics. Behandel ze daarom ook zo.

Wanneer je ook betalende diensten zoals Adwords hebt aangesloten wordt het nog belangrijker om de bron goed te meten. Google heeft zelf ook last van het WC-eend complex en zal binnen Adwords heel snel een conversie aan de eigen dienst toewijzen. Koppel je Adwords echter aan Google Analytics dan krijg je het volledige beeld; een bezoeker wordt niet altijd direct via Adwords een conversie. Hier heb je namelijk je eigen criteria voor een conversie opgegeven en dit is wat anders dan enkel een klik op je advertentie.

De bezoeker van je website komt via de verschillende deuren binnen, maar lopen allemaal anders door je website, komen terug, gaan nog eens weg en worden soms pas na 3 bezoeken een lead. Het is belangrijk om dit goed in je achterhoofd te houden voordat je een kanaal als Adwords of je Facebook kanaal alle credits te geven.

Analytics heeft hiervoor de 'multichannel trechters' pagina met 'beste conversiepaden' enigszins verstopt in het conversiemenu. Hier zie je de werkelijke reis van je bezoekers over het internet en terug naar je website. Dan kom je er opeens achter dat veel Adwords bezoekers later terugkomen. Wel die van campagne A maar niet van campagne B. Dan zie je opeens heel duidelijk wat de werkelijke conversie is.

Hiervoor moet je verstand van websites hebben, dit is niets voor mij...

Ik ben geen Analytics expert en geen online marketeer. Ik ben echter wel iemand met een eigen bedrijf die veel tijd steekt in het schrijven van de juiste teksten en het adverteren op het web. Dan wil ik weten welk resultaat ik écht behaal en waar ik moet verbeteren. Dit kan niet zonder de juiste informatie en daarom ben ik een week lang in de krochten van Google gedoken. Dit is de eerste stap: tijd maken om je te verdiepen in Google Analytics. Dit kan iedereen.

Vorige week had ik een halleluja moment; na het toevoegen van nieuwe teksten was de bezoekerstijd van mijn leads op de website bijna verdubbeld. Al die uren hebben dan toch nut gehad en stimuleren mij om hiermee verder te gaan. Had ik deze informatie niet gehad dan was ik nu nog verstoppertje aan het spelen. Iedereen weet dat verstoppen leuker is dan alsmaar zoeken...

Wie zijn mijn leads? Aantal keer bekeken: 4.297