Wat is Google Shopping? adwords mogelijkheden

Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een onderdeel van Google met als doel om potentiële kopers en webwinkels dichter bij elkaar brengen. Voor de bezoekers van Google Shopping wordt het hierdoor mogelijk om op een snelle en eenvoudige manier producten of diensten met elkaar te vergelijken en daarbij de web shop te vinden waar het product te koop is.

Google Shopping is in feite ook een vergelijkingssite, zoals Beslist.nl of Kieskeurig.nl. Door producten en prijzen met elkaar te vergelijken en direct een link te tonen naar de winkels waar het product te koop is verwacht Google haar gebruikers het online shoppen nog makkelijker te maken.

Maar ik gebruik al Adwords?
Een veel voorkomende misvatting is dat wanneer een webwinkel al gebruikt maakt van Adwords, de gedachte is dat betaalde advertenties via Google gedekt zijn. En hier schuilt hem nou net de mogelijke voordelen van adverteren op Google Shopping t.o.v. adverteren via de normale Adwords.

Voordelen adverteren in Google Shopping t.o.v. standaard Google Adwords

Verschil met standaard Adwords
Het grootste verschil om aan Google Shopping mee tekunnen doen t.o.v. een standaard Adwords campagne is dat er een zgn. 'productfeed' in het Google Merchant Center (https://www.google.com/retail/merchant-center/) ingedient moet worden. D.m.v. deze feed te koppelen aan een nieuw Adwords Google Shopping campagne kan Google je producten gaan gebruiken/tonen onder de zgn. shopping tab, zie http://www.google.nl/shopping.
Meer informatie voor het bouwen van een dergelijke Google Shopping feed zal ik in mijn volgende blogartikel toelichten.