Personas

de persoon achter de klant

Het ontwikkelen van een nieuwe website is niet een nieuw sausje eroverheen gieten, maar is (als je het goed wilt doen) weer terug naar de tekentafel. Nadenken over het doel van de site en de rol die je de site (op alle devices en momenten) betekent voor je bezoekers. Nu weten we uit ervaring dat klanten soms heel goed denken weten wat hun bezoeker komt doen op de site en dat het interesse niveau heel hoog is. Gebruikersonderzoeken laten helaas vaak heel ander gedrag zien. Daarbij focussen we ons dan te veel op de site zelf en niet de rol die deze speelt in een beslissings-, aankoop of informatietraject.

Het is dus raadzaam om de klant een gezicht te geven, niet alleen demografisch, maar ook zijn motivaties, doelen en angsten. Maak er een ‘echt’ mens van. Dit doen we door zogeheten personas te maken. Een veel gebruikt en noodzakelijk concept in het maken van de reis van de klant (in duur Engels de Customer Journey).

Houd rekening bij het maken van een persona met een aantal zaken.

  • Maximaal vijf binnen een workshop (houd het overzichtelijk)
  • ‘Echte’ personen. Gedrag, motivaties en demografische kenmerken.
  • Zoek de uitzonderlijke klanten op (kijk wat mogelijk is)

Gerelateerd: Customer Journey, Ik ga op reis

Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website voor u gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met onze cookies. X